SPRĘŻYNY H&R
Federn / Sport Springs
H&R sportowe sprężyny obniżające - utwardzające
H&R to jeden z najbardziej znanych europejskich producentów sprężyn sportowych i zestawów zawieszeń, posiadający wieloletnie doświadczenie, utytułowany niezliczonymi nagrodami w sportach motorowych oraz na wystawach, targach branżowych, przez czasopisma i kluby... od niemal 30 lat!
Firma posiada w swojej ofercie blisko 1500 zestawów sprężyn, które stanowią aplikacje do kilkunastu tysięcy wersji silnikowych , modeli i typów pojazdów osobowych.
Oferowane na rynek europejski sprężyny posiadają w 99% dopuszczenie do ruchu na drogach Unii Europejskiej potwierdzone certyfikatami TUV lub ABE.
Zestawy do aut występujących na rynku amerykańskich dostępne są na indywidualne zamówienie z uwagi na brak homologacji euro dla tych pojazdów.
Większość zestawów sprężyn utwardza zawieszenie i obniża w zakresie 30-40 mm (zależnie od modelu auta). W wybranych przypadkach aut usportowionych są to wartości 20-25 mm lub 45-50 mm dla samochodów bardzo wysoko położonych seryjnie (głównie amerykańskich). W przypadku obniżeń 60 mm i większych H&R oferuje zestawy z amortyzatorami o odpowiednio dobranej kompensacji i skoku.
W samochodach Porsche Carrera GT, GT2 , GT3 oraz Mercedes CLK AMG DTM sprężyny H&R montowane są fabrycznie.
Idące w parze obniżenie środka ciężkości z jednoczesnym utwardzeniem daje wyraźną poprawę prowadzenia w zakrętach i podczas dynamicznej jazdy.
Sprężyny sportowe H&R zaprojektowane są do współpracy z amortyzatorami seryjnymi lub ich odpowiednikami, współpracują też wyśmienicie z większością "cywilnych" markowych amortyzatorów sportowych.
Twardość sportowych sprężyn H&R "na drogę" (nie dotyczy aplikacji wyczynowych) określana jest przez użytkowników jako klasa "twarda drogowa" co oznacza, że jest to produkt dla osób poszukujących rozwiązania zdecydowanego , odczuwalnie twardszego przy jednoczesnym zachowaniu rozsądnej rezerwy komfortu umożliwiającej "bezbolesne" użytkowanie codzienne samochodu.
Sprężyny H&R w większości przypadków są spiralami o ugięciu progresywnym. Oznacza to że część zwojów posiada dużą sztywność a część jest bardziej miękka i w tym zakresie pozwala na komfortowe przenoszenie niewielkich nierówności przy dużym usztywnieniu dla większych pochyleń nadwozia np. w ciasnych zakrętach. H&R wprowadził obok sprężyn o wyraźnie widocznym podziale na część miękką (gęste zwoje) i twardą (zwoje rzadsze) typ lekko-progresywny, gdzie zjawisko progresu w ugięciu występuje, jednak sprężyna nie posiada wyraźnie podzielonej na 2 części budowy. W wybranych przypadkach o ile inżynierowie H&R uznają to za właściwe zestawy zawierają sprężyny o charakterystyce linearnej na 1 lub obu osiach. Informacja na temat typu geometrii spirali udostępniana jest w szczegłóowych danych technicznych każdego z zestawów zawartych w dokumencie TUV, który można dla każdej aplikacji pobrać samodzielnie z katalogu online H&R.
W ofercie H&R dostępne są również sprężyny podwyższające do kilkunastu najpopularniejszych samochodów typu SUV.
- zobacz przykładowe oferty w sklepie online
H&R to produkt 100% Made in Germany
Odpowiedzi na często zadawane pytania:
* kolory sprężyn wbrew absurdalnym dyskusjom na forach internetowych nie są wyznacznikiem twardości, to niedorzeczne i niezrozumiałe twierdzenie jest nieprawdziwe i
powtarzane błędnie od kilkunastu lat mimo, że producent każdorazowo to dementuje, 90% aktualnie produkowanych sprężyn to kolor czarny, w wyjątkowych przypadkach
sprężyny mogą mieć kolor czerwony, żółty, niebieski , fioletowy itp ale nie oznacza to, że do danego modelu dostępne są różne typy w różnych kolorach i w różnych
twardościach; jeżeli nawet sprężyna produkowana jest w innym kolorze niż czarny to do tego modelu nie są dostępne inne typy i kolory sprężyn drogowych; informacja o
tym , że sprężyna ma inny kolor niż czarny zazwyczaj wyszczególniona jest w dokumencie TUV, który dla każdego zestawu można samodzielnie pobrać w katalogu online
(funkcja gutachten - approvals), warto również podkreślić że w ofercie H&R zdarzają się przypadki produkowania np. sprężyn czerwonych cywilnych drogowych oraz kilku
zestawów niedostępnych ogólnie , pucharowych, bardzo twardych wersji specjalnych, taka sytuacja wielokrotnie powodowała że klienci wchodzili w posiadanie używanych czerwonych
sprężyn wyczynowych i twierdzili że kolor czerwony w ofercie jest wyznacznikiem ekstremalnej twardości co jest błędem gdyż oferta "cywilna" daje możliwość zakupu w tym
samym kolorze sprężyn o twardości drogowej.
* sprężyny oznaczone symbolem VA należy montować na osi przedniej, HA na osi tylnej, w przypadku możliwości montażu w 2 różnych pozycjach należy zamontować spiralę tak
aby naniesione na niej napisy nie były "do góry nogami"
* wszystkie sprzedawane przez H&R sprężyny o obniżeniu do 40 mm przeznaczone są do montażu z amortyzatorami seryjnymi lub ich odpowiednikami (w tym również sportowymi
innych markowych producentów) o ile są one w pełni sprawne (conajmniej 75%), w przypadku obniżeń 60 mm i większych H&R oferuje zestawy z amortyzatorami o odpowiednio
dobranej kompensacji i skoku, w wybranych przypadkach dostępne są zestawy sprężyn obniżających 50 mm gdzie H&R dopuszcza użycie amortyzatorów oryginalnych lub wskazuje
na konieczność zastosowania amortyzatorów sportowych innego producenta
* czy dostępne są sprężyny utwardzające ale nie obniżające? takich rozwiązań H&R nie oferuje, firma proponuje wyłącznie rozwiązania dla użytkowników oczekujących wrażeń sportowych, poprawiające skutecznie precyzje prowadzenia w zakrętach , a takie możliwości daje połączenie utwardzenia z obniżeniem zawieszenia, samo utwardzenie bez zmiany wysokości nie jest rozwiązaniem usprawniającym i często wręcz pogarsza właściwości jezdne, wyjątkiem jest kilka aplikacji podwyższających w ofercie H&R
* czy użycie sprężyn sportowych wyeliminuje "obcieranie" niewłaściwie dobranych do pojazdu kół? nie! zastosowanie sprężyn sportowych w żaden sposób nie wpływa na geometrię lub kolizje obręczy i opony z elementami zawieszenia czy nadwozia, punktem granicznym ugięcia zawsze będzie odbój i inżynierowie projektujący zawieszenia sportowe w żaden sposób nie uwzględniają możliwości korygowania niewłaściwie zastosowanych kół, mówiąc w skrócie jeśli problem występuje przed montażem to nie zniknie po zastosowaniu sprężyn H&R
* oferowane zestawy przeznaczone są do jazdy sportowej, inżynierowie H&R projektują sprężyny dla auta obciążonego 2 osobami, stosowanie zestawów H&R w samochodach o pełnym, zbliżonym lub większym niż dopuszczalne przez producenta pojazdu obciążeniu osi nie jest zalecane i może powodować obniżenie pojazdu większe niż zakres fabryczny. W szczególności dotyczy to samochodów z butlą LPG, zabudową Caraudio, przewożących ciężkie ładunki w bagażniku lub kilka osób na tylnej kanapie. W wymienianych przypadkach nie powinno stosować się takiego zestawu , rozwiązaniem może być montaż zawieszenia posiadającego regulację wysokości osi.
* w opisie niektórych zestawów zawieszenia lub sprężyn występuje informacja, że przed zamówieniem należy sprawdzić na tabliczce znamionowej maksymalne dopuszczalne
obciążenie osi, gdzie szukać tej tabliczki i po co ta informacja jeśli podaję dokładne dane auta? Odpowiedź: tabliczkę znamionową znaleźć można w zależności od modelu
auta pod maską / na ramce drzwi / w bagażniku. Przykład wyglądu takiej tabliczki znajduje się tu : przykład tabliczki znamionowej - kliknij! Link! - poszukiwane parametry to wartość oznaczona 1 - VA
Achslast (przód) lub 2 - HA Achslast (tył). Informacja o dopuszczalnym obciążeniu osi jest bardziej precyzyjną informacją o wymaganiach dla sprężyn, bo uwzględnia,
oprócz wersji silnikowej, również obciążenia wyposażeniem dodatkowym auta i ponieważ ma to niekiedy duże znaczenie w doborze sprężyn producenci skłaniają się raczej,
aby właśnie na tej wartości opierać właściwości zawieszenia sportowego. Niestety poza tą tabliczką ustalenie wartości na podstawie innych informacji o samochodzie, w
tym numeru VIN, jest raczej niemożliwe lub trudniejsze niż odczyt na aucie.
www.h-r.com.pl